تست پاپ اسمیر که به آن پاپ تست هم می گویند ، ازمایشی برای دانستن سرطان در دهانه رحم است. همچنین با انجام این تست می توانید از وجود تغییراتی در سلول های دهانه رحم که باعث به وجود آمدن سرطان شود مطلع شوید. تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم ، به درمان زود هنگام آن کمک شایانی می کند. دکتر فتوره چی ، بهترین متخصص زنان
، زایمان و نازایی در تهران ، با تکیه بر دانش و مهارت خود می تواند شما را در این راه کمک کند.

تست پاپ اسمیر _ دکتر فتوره چی

دلیل انجام تست پاپ اسمیر

برای غربالگری سرطان دهانه رحم صورت می پذیرد. این تست با معاینه لگن همراه است. در زنان بالای 30 سال پاپ تست ممکن است با آزمایش ویروس اچ پی وی ترکیب شود. امکان وجود عفونت از راه ارتباط جنسی هم احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. در برخی موارد تست اچ پی وی به جای آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود.

کاربرد تست پاپ اسمیر برای تشخیص HPV

یکی از اهداف انجام تست پاپ اسمیر ، برای تشخیص وضعیت رشد سلول هاست. درصورتیکه سلول ها بصورت غیرعادی رشد کنند ، احتمال درگیر شدن با این ویروس وجود دارد. به این ترتیب ، پس از تشخیص این معضل توسط تست پاپ اسمیر ، می توان از گسترش و پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد. البته بجز این روش ، برای تشخیص بیماری مذکور می توان از نمونه برداری هم استفاده کرد.

به تمامی خانم هایی که رابطه جنسی دارند ، توصیه به انجام این آزمایش ، حداقل هر 3 سال یک بار می شود. این آزمایش، برای تشخیص برخی از بیماری های آمیزشی و انواع سرطان ها هم کاربرد دارد.

افراد واجد شرایط برای انجام پاپ تست

با توجه به آنچه پزشک تهران در رابطه با زمان تست و تکرار آن تصمیم می گیرد ، باید این آزمایش صورت گیرد. به طور کلی ، پزشکان از 21 سالگی هر فردی را موظف به انجام این تست می کنند. تکرار این تست ، هر سه سال یکبار از سن 21 تا 65 امکان پذیر است. اگر این تست با تست اچ پی وی ترکیب شود ، تکرار آن هر 5 سال یکبار موثر است. اگر خطر خاصی شما را تهدید کند ، پزشک متخصص انجام دوباره تست پاپ اسمیر را بدون توجه به شرایط سنی لازم می داند. عوامل خطر عبارتند از:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم که سلول های سرطانی دارند
  • عفونت اچ آی وی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند اعضا
  • استعمال دخانیات

در صورت داشتن چه نشانه هایی باید برای انجام آزمایش تست پاپ اسمیر مراجعه کرد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است ذهن افراد را با خود درگیر کند ، این است که چه زمانی باید برای انجام این آزمایش به پزشک مراجعه کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ، چنانچه هر یک از علائم زیر را داشتید ، حتما برای انجام این آزمایش نزد یک پزشک متخصص و مجرب در زمینه بیماری های زنان مراجعه کنید. این نشانه ها عبارت اند از:

  1. داشتن ترشحات غیر معمول ناحیه تناسلی
  2. خونریزی یا مشاهده کردن لکه در خارج از دوره عادت ماهانه طبیعی و منظم
  3. داشتن احساس درد یا خونریزی از واژن قبل یا بعد از برقراری رابطه جنسی

در صورت داشتن هر یک از علائم فوق ، بهتر است هر چه سریع تر به بهترین دکتر زنان و زایمان در سعادت آباد تهران مراجعه کنید تا این تست انجام شود.

آیا تست پاپ اسمیر دردناک است؟

یکی از مهم ترین عواملی که بر روی تصمیم گیری افراد تاثیر بسیار زیادی دارد ، ترس از احساس درد می باشد. چرا که برخی از افراد به دلیل نداشتن تجربه یا شنیدن تعریف های نادرست و اشتباه از این آزمایش ترس دارند. باید به این افراد بگوییم ، پاپ اسمیر در زمان معاینات لگنی انجام می شود و انجام آن بسیار ساده ، سریع و بدون درد است. در این آزمایش ، رحم با استفاده از وسیله ای به نان اسپکولوم رحم باز نگه داشته می شود و پس از آن ، پزشک وسیله نمونه گیر را درون دهانه رحم قرار می دهد و به اندازه 360 درجه می چرخاند که از این راه نمونه ها از رحم و دهانه آن برداشته می شوند.

پس از آن نیز نمونه های تهیه شده بر روی یک اسلاید از جنس شیشه قرار داده می شود و برای بررسی های بیشتر پزشک آن را به آزمایشگاه ارجاع می دهد. در آزمایشگاه ، آسیب شناس یا متخصص می تواند با استفاده از ابزار تخصصی ، سلول های غیر طبیعی را که ممکن است پیش سرطانی یا سرطانی باشند را تشخیص داده و نتیجه نهایی آن را به پزشک ارسال می کند. به طور کل ، می توانیم بگوییم انجام تست پاپ اسمیر در تهران دردناک نبوده ، اما ممکن است در زمان انجام آن کمی برای شخص ناراحت کننده باشد.

تست پاپ اسمیر _ دکتر فتوره چی

دلایل انجام ندادن پاپ اسمیر

گاهی پزشک متخصص تصمیم می گیرد که به دلایلی ، انجام این تست را متوقف کند:

  • بعد از هیسترکتومی

بعد از هیسترکتومی کامل و برداشتن رحم ، پزشک متخصص تصمیم می گیرد که آیا نیاز به انجام پاپ تست دارید یا خیر. اگر شما عمل هیسترکتومی را به دلیل فیبروز رحمی انجام داده باشید ، ممکن است دکتر روند تست پاپ اسمیر را متوقف کند. اما اگر بخاطر سرطان دهانه رحم این فرایند صورت گرفته باشد ، پزشک مربوطه انجام تست را توصیه می کند.

  • افزایش سن

پزشکان معتقدند در صورت منفی بودن آزمایش سرطان دهانه رحم ، بانوان بعد از 65 سالگی می توانند انجام تست را متوقف کنند. در مورد عواملی که باعث خطر می شوند با پزشک خود مشورت کنید. کسانی که باید حتما پاپ تست را انجام دهند ، افرادی اند که دارای چند شریک جنسی هستند.

روش های مختلف انجام این تست پاپ اسمیر

  • آزمایش پاپ اسمیر (اسمیر مستقیم )

این روش به‌ عنوان روشی سنتی و مرسوم برای انجام تست و غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شود. همانطور که پیشتر گفته شد ، در این روش پزشک به ‌وسیله برس مخصوص مقداری از سلول‌ های دهانه رحم و مجاری واژن را جمع ‌آوری کرده و روی لام (اسلایدر) شیشه‌ ای پخش می ‌کند و سپس به آزمایشگاه برای بررسی‌ های میکروسکوپی می فرستد.
یکی از محدودیت‌ های این روش ، بالا بودن احتمال باقی ماندن نمونه مورد نظر برای روی وسایل نمونه ‌گیری و درنتیجه ناکافی بودن نمونه مورد نظر برای بررسی و تشخیص قطعی آزمایشگاهی می‌ باشد. همچنین به دلیل وجود خون و مخاط یا موکوس بر روی لام و روی‌ هم قرار گرفتن و همپوشانی سلول‌ ها ، ممکن است سلول ‌ها به‌ طور واضح قابل‌ مشاهده نباشند. بنابراین ، احتمال جواب منفی کاذب وجود دارد ؛ یعنی گزارش تست بیمار نرمال و طبیعی بوده ، اما سلول‌ های پیش سرطانی وجود داشته‌ باشند که با توجه به دلایل ذکرشده قابل ‌تشخیص نبوده‌ اند.

  • آزمایش پاپ تین پرپ

تست پاپ اسمیر در سعادت آباد تهران ، دارای تأییدیه اداره غذا و دارو است و بر روش قبلی ارجحیت دارد. همچنین از دقت و حساسیت بالاتری برخوردار است. در این روش سلول‌های مورد نظر ، مانند روش قبل جمع‌ آوری می ‌شود ، اما به جای قرارگیری بر روی لام ، به‌ طور کامل به یک محلول نگهدارنده منتقل و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می ‌شود. در آزمایشگاه نمونه مورد نظر ، با استفاده از دستگاه مخصوص و اتوماتیک ، خون و موکوس و غیره جدا شده و سلول ‌ها به ‌صورت اسمیرهای تک لایه (یک لایه یکنواخت) روی لام منتقل می ‌شوند. درنتیجه ، در این روش تمامی نمونه های جمع‌ آوری‌شده برای تشخیص در دسترس می ‌باشد و اثر مداخله ‌گر خون ، سلول‌ های التهابی و موکوس حذف خواهد شد. در ضمن ، چون سلول‌ ها به ‌صورت تک لایه به لام منتقل می ‌شوند ، احتمال تجمع و هم‌ پوشانی سلول‌ های اپی تلیال که در روش قبل وجود داشت ، از بین رفته و تک ‌تک سلول ‌ها قابل ‌رؤیت می‌ باشند.

تست پاپ اسمیر _ دکتر فتوره چی

مزایا و معایب تست پاپ اسمیر

  • انجام این تست خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در سنین 21 تا 65 سالگی کاهش می دهد.
  • از هر 1000 زنی که تحت درمان قرار نمی گیرند 10 نفر از آنها بر اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم از دنیا می روند.
  • پس اگرغربالگری صورت گیرد ، پزشک در تهران می تواند قسمت هایی از سلول را از دهانه رحم خارج کند ، تا باعث بروز سرطان نشود. بنابراین ، غربالگری می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
  • بر خلاف مزایا تست پاپ اسمیر دارای معایبی نیزهست و سیتولوژی ها همیشه هم کامل نیستند.
  • سیتولوژی غیر طبیعی به این معناست که تغییراتی در سلول های پوشاننده دهانه رحم ایجاد شده است. بنابراین ،  شخص باید تحت معاینه کولپوسکوپی قرار گیرد.
  • کولپوسکوپی می تواند ناراحت کننده و گاهی دردناک باشد.
  • کولپوسکوپی می تواند وجود سلول های غیر طبیعی که ممکن است تبدیل به سرطان شوند را آشکار کند.

اقدامات قبل از انجام تست پاپ اسمیر

  1. روز قبل از انجام آزمایش از برقراری رابطه جنسی ، دوش گرفتن یا استفاده از دارو های واژنی یا فوم های اسپرم کش و کرم و ژل خودداری کنید ، چون این مواد می توانند سبب دور شدن سلول های غیر عادی شده یا آن ها را بپوشانند.
  2. در دوران قاعدگی این تست نباید انجام گیرد ، درصورت امکان اجازه دهید این دوران سپری شود ، زیرا در این دوران احتمال دارد که نتیجه آزمایش کاملا صحیح نباشد.
  3. بعد از زایمان باید 12 هفته صبر کنید و بعد تست پاپ اسمیر را انجام دهید.
  4. آرامش خود را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید.
  5. از بابت هزینه این آزمایش نگران نباشید ، چون اکثر بیمه ها هزینه انجام این آزمایش را تامین می کنند. (به طور کلی در آزمایشگاه هزینه انجام آزمایش پاپ اسمیر با قیمت بسیار مناسب و در سریع ترین زمان انجام می شود.)

در طول پاپ اسمیر

فرایند انجام این آزمایش بسیار ساده است ، به طوری که به صورت غیربستری و طی چند دقیقه انجام می پذیرد. پزشک از شما می خواهد که به طور کامل لباس خود را درآورید یا اینکه تنها از قسمت کمر به بالا پوشیده باشید. در ادامه شما در جایگاه مخصوصی در حالی که زانوهای شما خمیده است ، به پشت می خوابید. پزشک به ارامی ابزاری که اسپوکولوم نام دارد را به داخل واژن شما فرو می برد ، این ابزار دیوارهای واژن را باز نگه می دارد تا ایشان دید خوبی طی پاپ اسمیر نسبت به دهانه رحم پیدا کند. اگر حین قرار دادن اسپوکولوم ، متوجه دردی شدید ، جای نگرانی وجود ندارد ، زیرا هیچ آسیبی به شما نخواهید رسید. سپس ، پزشک با ایجاد یک برش نرم از طریق دستگاهی به نام اسپاتول ، بافت مورد نظر را خراشیده و جمع آوری می کند. مقدار برداشت نمونه به حدی جزئی و کم است که شما آسیبی نخواهید دید و زخم خاصی به همراه نخواهد داشت.

آزمایشی که برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شود ، پاپ تست و تست اچ پی وی است. پزشک متخصص در مورد اینکه کدام تست می تواند برای شما بهتر باشد راهنمایی تان می کند.

هدف از انجام این تست ، جمع آوری سلول های دهانه رحم است. دهانه رحم در قسمت پایینی رحم قرار دارد. سلول های جمع آوری شده در آزمایشگاه ، مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرند تا میزان سرطانی بودن آن ها مشخص شود. آزمایش اچ پی وی مانند پاپ اسمیر انجام می شود ، اما در این آزمایش سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم ، از نظر وجود عفونت منتقل شده از رابطه جنسی به نام ویروس اچ پی وی مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرد. ویروس اچ پی وی به تنهایی می تواند باعث بروز سرطان در دهانه رحم شود. در صورت نداشتن رابطه جنسی بعید است که دچار این ویروس شوید.

اقدامات بعد از پاپ تست

  • بعد از انجام تست می توانید به کارهای روزمره خود بپردازید.
  • گاهی ممکن است بعد از انجام تست دچار خونریزی از دهانه رحم شوید ، این مشکل باید طی چند ساعت متوقف شود.
  • لکه بینی تا چند روز ادامه می یابد. تا چند روز بعد از انجام تست از رابطه جنسی خوددراری کنید.
  • از تامپون استفاده کنید.

مدت زمان مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر

زمان مناسب انجام این تست ، باتوجه به مسائل متعددی پیشنهاد می شود ، از جمله مشکوک شدن به بیماری خاص و سن و سال. مناسب ترین دوران برای انجام تست پاپ اسمیر ، عبارتند از:

  • افراد بالای 21 سال ، در صورت داشتن رابطه جنسی ، هر 3 سال یک بار باید اقدام کنند.
  • خانم های بین 21 تا 29 سال ، در صورت داشتن رابطه جنسی ، هر 3 سال یک بار بایستی این تست را انجام دهند.
  • خانم های 30 تا 65 سال ، در صورت منفی بودن تست HPV و سایر تست ها ، هر 3 تا 5 سال باید اقدام به این آزمایش کنند.

تست پاپ اسمیر در دوران بارداری

درصورتیکه حین بارداری می خواهید اقدام به انجام این آزمایش کنید ، بهتر است این کار را در 3 ماه اول حاملگی انجام دهید. به دلیل حساسیت رحم در دوران باردارای ، احتمالاً پس از انجام این تست ، دچار لکه بینی می شوید ، جای نگرانی ندارد ، چون جنین در بالای رحم قرار گرفته و ارتباطی با دهانه رحم ندارد.

ریسک انجام پاپ اسمیر

با وجود اینکه این تکنیک یک روش مطمئن برای غربالگری سرطان رحم است ، نتایج حاصل از آن همیشه درست نمی باشد. به عبارت بهتر دریافت نتایج منفی کاذب از آزمایش پاپ اسمیر امکان پذیر است ؛ یعنی آزمایش نشان می دهد که هیچ ناهنجاری وجود ندارد ، درحالی که سلول های غیرطبیعی به واقع در عضو وجود دارند. از فاکتورهای موثر بر نتایج منفی کاذب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برداشت ناکافی از سلول ها
  2. تعداد کم سلول های غیر طبیعی
  3. سلول های خونی یا التهابی که سلول های غیر طبیعی را می پوشاند.

با این حال جای نگرانی وجود ندارد ، زیرا از آنجایی که سرطان دهانه رحم سال ها طول می کشد که تشکیل شود ، اگر یک جواب تست پاپ اسمیر برای شما قابل اعتماد نبود می توانید در مراحل بعدی به شناسایی عارضه بپردازید.

هزینه انجام تست پاپ اسمیر

همانطور که می دانید هزینه تمامی آزمایشات نسبت به سال قبل تغییر کرده است. هزینه آن به عوامل مختلفی از جمله این که برای انجام آن به کدام متخصص یا کدام کلینیک مراجعه کرده اید ، دستگاه مورد استفاده برای انجام پروسه ، دارا بودن دفترچه بیمه ، پشتیبانی کردن شرکت بیمه از آزمایش ، دستمزد ، تخصص ، تجربه پزشک و عوامل این چنینی دیگری بستگی دارد. از همین رو نمی توان هزینه ای را برای آن تعیین نمود. اما از آن جایی که این تست برای تشخیص زود هنگام سرطان رحم انجام می شود و با انجام آن می توان از وقوع سرطان جلوگیری کرد و هزینه های درمان سرطان را کاهش داد می توانیم بگوییم هزینه آن در برابر دارو های سرطان دهانه رحم بسیار ناچیز و کم می باشد. از همین رو ، هزینه را در اولویت خود قرار ندهید و در زمان های تعیین شده به پزشک برای انجام پاپ اسمیر مراجعه کنید.

سوالات متداول :

  • آیا دختران باکره مجاز به انجام تست پاپ اسمیر هستند ؟

انجام آزمایش پاپ اسمیر در دختران باکره ممکن نیست ؛ زیرا برای این آزمایش ، نیاز به وارد کردن ابزاری به نام اسپکولوم به دهانه رحم است که ممکن است به پرده بکارت آسیب برساند . به همین دلیل ، معمولاً در دختران باکره از روش ‌های جایگزینی مانند معاینات لگنی ، سونوگرافی واژینال و آزمایش خون مرتبط با سرطان استفاده می ‌شود . این روش ‌ها می‌ توانند در تشخیص مشکلات دهانه رحم کمک کنند بدون اینکه نیاز به وارد کردن ابزاری به دهانه رحم باشد. در هر صورت انجام ، معاینات دوره ‌ای مرتبط با دستگاه تناسلی نیز بسیار مهم است . اگر نگران علائم سرطان دهانه رحم هستید ، بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و معاینات لازم را انجام دهید تا به مشکلات به موقع پی ببرید.

  • آیا لکه بینی بعد از انجام تست پاپ اسمیر خطرناک است ؟

لکه ‌بینی یا خونریزی کمی پس از انجام تست پاپ اسمیر ممکن است به دلایلی اتفاق بیفتد که ارتباطی با خود آزمایش ندارد . این علل عبارتند از :

تحریک دهانه رحم : وارد کردن ابزاری به نام اسپکولوم به دهانه رحم ممکن است باعث تحریک آن شود و باعث خروج کمی خون یا مایعات از دهانه رحم شود.

تحریک عروق حساس : در طول انجام آزمایش ، تحریک عروق حساس در دهانه رحم ممکن است خونریزی کمی را ایجاد کند.

آسیب ‌های کوچک : ممکن است در طی جمع‌ آوری نمونه‌ های سلولی ، آسیب‌ های کوچکی به بافت ‌های داخلی دهانه رحم وارد شود که می‌ تواند منجر به خروج خون یا لکه‌ بینی شود.

به طور کلی ، این نوع لکه ‌بینی معمولاً طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد ، مگر اینکه به میزان زیادی ادامه داشته باشد یا با علائم دیگری همراه باشد. در این صورت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت این خونریزی را بررسی کند